Dutch Filmworks is he-le-maal klaar met de illegale streamingdienst. Voor degene die de Popcorn Time hype heeft gemist: Popcorn Time is een streamingdienst waar zo’n beetje alle nieuwe films gratis bekeken kunnen worden. Dat klinkt te mooi om waar te zijn en dat is het ook. De streamingdienst is hartstikke illegaal. De filmdistributeurs op deze wereld zijn hier op zijn zachtst gezegd niet blij mee. Zo ook Dutch Filmworks, die alles aangrijpt om Popcorn Time te dwarsbomen. Met als laatste wapenfeit een nogal opmerkelijkere move; een merkinschrijving van de term Popcorn Time én bijbehorend logo. Ik dacht overigens altijd dat het veel te blije bakje popcorn het logo was, maar dat is dus niet het geval (deze nuttige informatie wilde ik je toch vooral niet onthouden).
Dutch Filmworks denkt de merkinschrijvingen als troef te kunnen gebruiken in de strijd tegen de online streamingdienst . Het merkenrechtelijk vastleggen van naam en logo van een *kuch kuch* illegale streamingdienst om dat vervolgens tegen deze *kuch kuch* illegale streamingdienst in te roepen zal vast veel zoden aan de dijk zetten. Ervaring leert dat Popcorn Time namelijk super veel rekening houdt met wat juridisch wel en niet door de beugel kan… Maar goed, het idee van Dutch FilmWorks is dus Popcorn Time te ontdoen van al haar merken. Zinvolle actie?
Met een merkinschrijving op zak sta je sterker. Al is je naam voor jezelf ontwikkelde product of dienst nog zo flashy, wanneer je deze naam niet als merk inschrijft wordt het in principe niet door het merkenrecht beschermt. En dat kan bij succes nogal zonde zijn want een merkrecht heeft zo zijn voordelen.
Bottom line kan niemand anders dan degene die het merk heeft ingeschreven het merk gebruiken voor de waren of diensten waarvoor het is ingeschreven. Een voorbeeld: ik ontwikkel overheerlijke chuncky-choco-repen. Hiervoor verzin ik een briljante naam die ik in de toekomst naast chocola ook voor taarten, drank en kookworkshops wil gebruiken. Het is in zo’n geval verstandig de naam ook als merk voor die producten in te schrijven. Het is dan overigens wel zo dat het merk ook daadwerkelijk moet worden gebruikt. Indien dat, om wat voor reden dan ook, niet gebeurt, vervalt het merk na vijf jaar en mag een ander ermee aan de haal.
De Porsches, Coca Cola’s en – wat meer in de choco sferen – Milka’s op deze wereld hebben een nog sterker merkrecht. Bekende merken kunnen anderen namelijk ook nog verbieden hun merk te gebruiken voor waren of diensten die zij zelf helemaal niet ingeschreven hebben. Een slimmerik die zijn nieuwste kinderwagen tot Porsche omdoopt gaat het dus helaas niet redden.
Conclusie van dit merkenrechtelijk verhaal: met een merkenrecht op zak heb je dus nogal wat macht. En dat is precies waar Dutch FilmWorks – gezien de battle – op uit is. Hierbij hebben ze alleen een minor detail over het hoofd gezien.
Dutch Film Works wist dat het ‘onofficiële’ merk Popcorn Time al lang bestond. Sterker nog dat was de enige reden om het merk überhaupt te registreren. Met als doel: het dwars liggen van de jongens en meisjes van Popcorn Time. Binnen het merkenrecht beter bekend als het registreren ‘te kwade trouw’. En dat mag niet. Gevolg: Popcorn Time kan het merk ongeldig laten verklaren.
Het zou dus kunnen dat, ondanks het feit dat Popcorn Time ongeveer alles waar Dutch FilmWorks haar ziel en zaligheid in heeft gestopt al gratis het net op heeft gesmeten, zij ook het merk kunnen laten doorhalen. Maar dat zal zelfs een partij als Popcorn Time te ver gaan, toch?