Het Gerechtshof Den Haag heeft geoordeeld dat het gebruik van de namen “netschaap” en “natschaap” geen inbreuk maakt op het merkrecht van Netscape (vooral bekend van de internetbrowser).
De rechtbank Den Haag had in eerste instantie geoordeeld dat het gebruik van de namen “netschaap” en “natschaap” voor een komische website over schapen een ongeoorloofde inbreuk opleverde op het merkrecht van Netscape vanwege auditieve overeenstemming. In hoger beroep heeft het hof Den Haag op 13 september 2007 deze uitspraak vernietigd. Het hof is van oordeel dat onvoldoende aannemelijk is geworden dat de domeinnamen worden gebruikt als merk.
Het gebruik van een aanduiding als domeinnaam is op zichzelf niet gelijk aan gebruik als merk. De vraag of het gebruik van een domeinnaam als merkgebruik moet worden aangemerkt, hangt af van de opvatting van het publiek daaromtrent. In het onderhavige geval is volgens het hof onvoldoende aannemelijk geworden dat het publiek, wanneer de domeinnaam netschaap.nl of natschaap.nl wordt ingevoerd, en vervolgens de website van Takes en van “Spreek je Moerstaal” ziet, zal menen dat die domeinnamen netschaap.nl en natschaap.nl gebruikt worden als merk. De omstandigheid dat in chattaal de termen “netschaap” en “natschaap” worden gebruikt om Netscape aan te duiden, is daartoe onvoldoende, naar oordeel van het hof.
Van een ongeoorloofde parodie is volgens het hof evenmin sprake, nu Netscape onvoldoende heeft aangetoond dat er ongerechtvaardigd voordeel wordt getrokken uit het merk Netscape.
Volgens het hof is er – in tegenstelling tot het oordeel van de rechtbank – evenmin sprake van een auteursrechtelijke inbreuk op het logo van Netscape. Het logo van Netschaap (een schild met een schaapje erop) en het logo van Netscape (een schild met de letter N erop) vertonen daarvoor te weinig overeenstemmende trekken, aldus het Hof.
Hof Den Haag 13 september 2007, Rede Consultancy B.V. – Netscape Communications Corporation c.s.
Bron: www.boek9.nl