Al helemaal klaar voor de kerstdagen? Boom opgetuigd, kalkoen ingeslagen en foute kersttrui in de kast? Vooral dit laatste kan bij modeminnende kerstvierders niet ontbreken. Rendieren, kerstmannen, sneeuwpoppen, knipperende lampjes. Voor de perfecte kersttrui geldt slechts één regel: hoe hysterischer hoe beter. Uiteraard kan je voor een lekker kitscherig exemplaar bij H&M terecht. Ze verkopen er één met daarop een glitterend elfenlijf vergezeld met de tekst: Elfie Selfie. Enig toch voor alle kerstselfies bij de boom en kalkoen?
De Nederlandse modeblogger Elvi dacht daar anders over. Het logo op de trui lijkt namelijk als twee druppels water op haar logo. Toeval stelt H&M. Toeval bestaat niet zo stelt Elfi. Kan zij iets doen tegen de modegigant?
Helaas heeft Elfi haar logo niet als merk geregistreerd. Had ze dat wel gedaan dan had ze met haar merkenrecht H&M kunnen verbieden de trui nog langer te verkopen. Of ze had H&M er een leuke vergoeding voor kunnen laten betalen, ook niet verkeerd zo vlak voor kerst.
Nu het merkenrecht hier geen uitkomst biedt, moet worden gekeken of Elfi een beroep kan doen op het auteursrecht. Een creatie (zoals een logo) wordt beschermd als het voldoende origineel en creatief is. Of dat opgaat voor het Elfi Selfie logo is niet zeker.
Schijnbaar is Elfie Selfie een term die het al een tijdje goed doet. Onder #elfieselfie wordt de ene na de andere elverige selfie het net op geslingerd (een elfieselfie van je hond of kat mag trouwens ook). Nu een Elfie Selfie al een tijdje bestond is de term an sich niet origineel en zal daarom niet auteursrechtelijk beschermd zijn. De vormgeving van het Elfi’s logo kan ook voor auteursrechtelijke bescherming in aanmerking komen.
De vormgeving moet dan dus origineel en voldoende creatief zijn. Op haar blog schrijft Elfi dat het logo speciaal voor haar ontworpen is. De ontwerper van het logo heeft hiervoor alleen een lettertype gebruikt dat op de website DaFont gewoon kan worden gedownload. Het logo is daarom niet voldoende creatief en origineel om voor auteursrechtelijke bescherming in aanmerking te komen. Helaas voor Elfi is ook het enkele idee om een bepaald lettertype te gebruiken niet auteursrechtelijk beschermd.
Daarnaast maakt dit het verhaal van de H&M ook meteen een stuk aannemelijker. Ook zij hebben voor de trui gebruik gemaakt van dit specifieke lettertype. Volgens de H&M was de trui zelfs al ontworpen voordat het modeblog überhaupt bestond. Nu de logo’s los van elkaar zijn bedacht is van auteursrechtinbreuk geen sprake. Toeval bestaat dus toch. Net als elfen toch?