In vervolg op een in 2003 gehouden onderzoek heeft de Consumentenbond opnieuw een onderzoek ingesteld naar de klinieken die laser-oogcorrecties uitvoeren. De resultaten hiervan zijn in de Consumentengids verschenen. Eye Center is in zijn totaliteit beoordeeld als “slecht”. Eye Center heeft hierop een kort geding gestart en de rechtbank Den Haag heeft geoordeeld dat het uitgevoerde onderzoek in onvoldoende mate zorgvuldig is geweest en dus onrechtmatig. De Consumentenbond dient de publicatie te rectificeren.
Daarbij weegt de rechtbank mee dat onderzoek door de Consumentenbond, gezien zijn grote invloed en gezag, op zorgvuldige wijze dient te geschieden. De Consumentenbond heeft een vragenlijst opgesteld met behulp van 31 consumenten die in het verleden een ooglaser behandeling hebben ondergaan. Vervolgens is die lijst toegestuurd aan alle 54 ooglaserklinieken die behandelingen in Nederland uitvoeren. Mede gelet op het feit dat er in Nederland jaarlijks 20- tot 25-duizend mensen hun ogen laten laseren, is van een representatief onderzoek geen sprake. Bovendien is uitsluitend onderzoek gedaan naar de randvoorwaarden. Randvoorwaarden kunnen een indicatie geven betreffende de kwaliteit van de kliniek, maar het onderzoek heeft zich niet gericht op de kwaliteit van de daadwerkelijke zorg als het uitvoeren van ooglaserbehandelingen. Daarmee is de kwalificatie “slecht” onvoldoende onderbouwd.
Vonnis rechtbank Den Haag 15 augustus 2007: www.rechtspraak.nl/ljn.asp?ljn=BB1714