Wat porno en een stuk kaas met elkaar te maken hebben? Verder dan de tenenkrommende “sexy” reclames van Milner kwam ik niet. Maar blijkbaar is het niet alleen Milner die kaas associeert met menselijk naakt. Ook Pornhub legt deze link: voor het aanprijzen van porno maakt Pornhub gebruik van een stevig romig stuk Parmigiano Reggiano.
Waar het neertellen van een vast bedrag per maand voor onze daily dosis Game of Thrones, Homeland en House of Cards inmiddels de normaalste zaak van de wereld is bleef de porno industrie een beetje achter. Pornhub maakt daar met haar premium dienst een eind aan, voor de inmiddels vertrouwde 10 dollar per maand (denk Netflix , denk Spotify) kunnen ook pornoliefhebbers zich voortaan een slag in de rondte binge watchen.
Om de “Netflix for porn” aan de man te brengen maakte Pornhub een (overigens hopeloos suf) reclamespotje met jawel de Italiaanse kaas in de hoofdrol. In de plaatselijke supermarkt herinnert een vrouw haar man eraan dat ze kaas moeten kopen. Waarop de man antwoord “why don’t we get this aged Parmigiano Reggiano? They say it’s the Pornhub Premium of cheeses” (ik ben overigens zeer benieuwd naar de they in dit verhaal maar goed dat terzijde).
Over deze twee zinnen viel de Consorzio Parmigiano-Reggiano, de organisatie die de kaas controleert en goedkeurt. De Consorzio bewaakt de naam met zijn leven; niet zomaar iedere bonk kaas mag namelijk de naam Parmigiano Reggiano dragen. Om als echte Parmigiano Reggiano te worden gedoopt moet aan een hele rits eisen worden voldaan. Dat een reclamespotje voor een pornowebsite hier mee aan de haal ging werd door de Consorzio niet gewaardeerd. Volgens de Consorzio wordt de bekendheid van Parmigiano Reggiano uitgebuit door de vulgaire manier van reclame maken. Zij gaven hun advocaten de opdracht uit te zoeken of aan deze vunzigheid een halt kan worden toegeroepen.
In Nederland zou de Consorzio geen enkele kans maken. Omdat het woord een soortnaam is kunnen de woorden “Parmigiano Reggiano” niet als merk worden ingeschreven (het merk computer inschrijven voor computer’s kan bijvoorbeeld ook niet). Om de kaasnaam toch zoveel mogelijk te beschermen heeft de Conszorizo maar liefst zes verschillende Parmigiano Reggiano beeldmerken (logo’s) ingeschreven. Het sneue voor de Consorzio is dat er in het spotje geen van hun kaas logo’s in beeld komt. Daarom wordt door Pornhub geen merkinbreuk gemaakt.
Was er wel één van de kaas logo’s in beeld gekomen dan zou de Consorzio dit gebruik in het Pornhub spotje kunnen verbieden wanneer Pornhub hiermee zou meeliften of afbreuk zou doen aan de reputatie van hun merk Parmigiano Reggiano.
In dat geval zou ik het met de Consorzio eens zijn dat Pornhub in het sportje aanhaakt bij hun merk door juist Parmigiano Reggiano te gebruiken vanwege de fantastische reputatie die zij geniet onder de kazen (het aanprijzen van onbeperkte porno met een stukje Edammer zou toch echt veel te gewoontjes zijn, ik bedoel maar!).
Indien het logo in beeld was gekomen vraag ik me overigens af of dit afbreuk zou doen aan de reputatie van Parmigiano Reggiano. Ik vind de reclame niet zo vulgair als de Consorzio beweert. De vergelijking die in het spotje wordt getrokken linkt Parmigiano Reggiano niet aan porno maar aan kwaliteit. Parmigiano Reggiano is dé beste onder de kazen zoals Pornhub Premium dé beste is onder de pornosites. Eigenlijk is het spotje één groot compliment.
Blijkbaar voelde dit voor de Consorizio toch anders of is ze gewoon een tikkeltje preuts. En ik altijd maar denken dat sex sells….