Dankzij etiquette weten we hoe we ons behoren te gedragen. Ze vormen de spelregels van onze samenleving. Maar daarvoor is het wel van belang dat iedereen de spelregels kent. Vroeger kregen bezoekers aan het hof de hofregels op een kaartje (een “etiquette”), zodat ze geen fouten zouden maken. Tegenwoordig kennen we ze in de vorm van een gedragscode of code of conduct.
Voor bedrijven of organisaties in de entertainment- en mediabranche is een gedragscode van groot belang. Deze sector heeft vaak te maken met situaties waarin ethische grenzen kunnen vervagen. Een goed opgestelde gedragscode biedt niet alleen houvast voor de medewerkers en betrokkenen, maar kan ook reputatieschade voorkomen en vertrouwen uitstralen naar partners en publiek.
Wat staat er in een gedragscode?
Een gedragscode reflecteert de normen en waarden die je als organisatie wilt uitdragen. Denk aan onderwerpen zoals integriteit, transparantie, diversiteit en inclusie, maar ook aan zaken als omgangsvormen. Hiernaast is het van belang om een duidelijk handhavingsbeleid op te nemen in de gedragscode, zoals wat de sancties zijn bij overtredingen en bij wie je terecht kunt bij overtredingen en klachten (de vertrouwenspersoon).
Hoe stel je een gedragscode op?
Bij het opstellen van een gedragscode moet je goed nadenken over wat er speelt binnen jouw organisatie. Wat wordt bijvoorbeeld gezien als ongewenst gedrag? De regels in de gedragscode moeten namelijk wel aansluiten bij de specifieke context en risico’s van jouw organisatie. Ben jij bijvoorbeeld filmproducent? Ga dan na wat zich allemaal kan afspelen op een filmset en wat je wilt afspreken om de veiligheid van alle betrokkenen zo veel mogelijk te waarborgen.
Het is belangrijk om de gedragscode in heldere en begrijpelijke taal op te stellen, zodat er geen discussies kunnen ontstaan als er een overtreding plaatsvindt. Ook moet je regelmatig je gedragscode onder de loep nemen om te kijken of deze nog wel aansluit bij je bedrijfsvoering.
Gedragscode voor grensoverschrijdend gedrag
Het kan zijn dat een werknemer, artiest, kunstenaar, of acteur in opspraak komt vanwege grensoverschrijdend gedrag en dat jij als werkgever, opdrachtgever, muziekuitgever, filmproducent, of museum vreest voor reputatieschade. Het is daarom van belang om grensoverschrijdend gedrag dat heeft plaatsgevonden in de privésfeer van die persoon ook op te nemen in de gedragscode. Als er namelijk een link bestaat tussen de privégedraging en de werksfeer en met de privégedraging wordt een norm overtreden, dan kunnen er sancties worden opgelegd.
Ga voor een gedragscode
Kortom, een gedragscode biedt bedrijven in de entertainment- en mediabranche een krachtig middel om ethisch gedrag te bevorderen en risico’s te beheersen. Als advocaat help ik organisaties graag bij het opstellen en implementeren van een passende gedragscode die aansluit bij hun unieke behoeften en uitdagingen.