3 min Leestijd

Wat is merkinbreuk?

Merkinbreuk is een serieuze kwestie die vaak voorkomt in het handelsverkeer. Een merk biedt bedrijven de mogelijkheid om zich te onderscheiden van concurrenten, maar merkinbreuk kan dit onderscheidend vermogen ondermijnen. Maar wat gebeurt er precies bij merkinbreuk? In dit artikel bespreken we wat merkinbreuk inhoudt, wanneer er sprake van is, wat je kunt doen als je hiermee te maken krijgt en geven we een concreet voorbeeld van een merkinbreuk.

Wanneer is er sprake van merkinbreuk?

Er is sprake van een merkinbreuk wanneer iemand zonder toestemming een merk of een op het merk lijkende term of teken gebruikt op een manier die verwarring kan veroorzaken bij het publiek. Dit kan bijvoorbeeld gebeuren als het merk wordt gebruikt op producten of diensten die vergelijkbaar zijn met die waarvoor het merk is geregistreerd. Merkinbreuk kan ook plaatsvinden wanneer een merk wordt gebruikt op nepproducten of op een manier die afbreuk doet aan de reputatie van het merk.

Binnen digitale marketing, zoals Google Ads, is merkinbreuk eveneens een risico. Het gebruik van een merknaam in advertentieteksten zonder toestemming kan leiden tot juridische stappen. 

Het gebruik van een naam, logo of andere tekens die sterk lijken op een geregistreerd merk kunnen consumenten misleiden. Hierdoor kunnen ze denken dat er een verband is met het merk, terwijl dit niet het geval is. Dit is schadelijk voor de merkhouder, die hiertegen kan optreden.

Wat kan ik doen als er inbreuk wordt gemaakt op mijn merk?

Als merkhouder heb je verschillende mogelijkheden om op te treden tegen merkinbreuk:

  1. Contact opnemen met de inbreukmaker: Soms is merkinbreuk onbedoeld en kan een eenvoudige (vriendelijke) waarschuwing voldoende zijn om het gebruik te stoppen.
  2. Een sommatie sturen: Dit is een brief waarin je de inbreukmaker verzoekt en sommeert om het gebruik van jouw merk onmiddellijk te staken. Vaak wordt hierin ook een schadevergoeding of een andere vorm van compensatie geëist.
  3. Rechtsmaatregelen nemen: Als de inbreukmaker, nadat een sommatie is verstuurd, niet reageert of weigert te stoppen, kun je naar de rechter stappen. Je kunt vragen om een verbod op het gebruik van het merk, een schadevergoeding en als het om producten gaat de vernietiging van de inbreukmakende producten.
  4. Oppositie indienen bij het merkenbureau: Als je merkt dat iemand probeert jouw merk of een daarop lijkende term of logo probeert te registreren, kun je hier bezwaar tegen maken bij het betreffende merkenbureau. Dit wordt het instellen van oppositie genoemd.

Wat is een voorbeeld van een merkinbreuk?

Een partij die veel te maken krijgt met merkinbreuken is Nike. Het bekende swoosh-logo wordt maar wat vaak op schoenen geplaatst die niet door Nike zelf zijn geproduceerd. Tegen deze namaakproducten kan Nike dan met een beroep op haar merkenrechten optreden. Verder moet ook Adidas heeft te maken met merkinbreuk, bijvoorbeeld wanneer andere bedrijven meerdere strepen op kledingstukken gebruiken die lijken op het bekende Adidas-design. Dergelijke merkinbreuk zorgt voor verwarring bij consumenten, die ten onrechte denken dat de producten afkomstig zijn van de originele merkhouder. 

Merkinbreuk kan zowel voor de merkhouder als voor de inbreukmaker verstrekkende gevolgen hebben. Het is daarom belangrijk om je goed te informeren over merkinbreuk. Dit geldt zowel als je een nieuw merk wilt registreren als wanneer je wilt optreden tegen een derde die volgens jou merkinbreuk pleegt.

02 januari 2025 - Merkenrecht

About Jaap Versteeg

Jaap Versteeg advocaat

Jaap kan als geen ander complexe situaties helder analyseren en daarop zorgvuldig actie ondernemen. Hij maakt daarbij gebruik van zijn grote kennis van en ervaring met alle facetten van het contractenrecht, ondernemingsrecht, intellectueel eigendomsrecht, arbeidsrecht en zaken over onrechtmatige perspublicaties.

Hij brengt langdurige en publicitair gevoelige conflicten voortvarend tot een goed einde.

Jaap heeft een advies- en procespraktijk ten dienste van ondernemingen en culturele instellingen maar ook talent: een groot aantal presentatoren, musici, schrijvers en andere creatieve persoonlijkheden. Jaap vervult verschillende bestuursfuncties in de culturele sector. Verder doceert hij recht aan de Hogeschool voor de Kunsten Amsterdam (Theaterschool).

Meer over Jaap Versteeg